جامعه رسانه‌ای کشور: در صف اول روایت حقیقت در کنار مردم ایستاده‌ایم چند بیت از شاعر روشندل مشهدی | سالی که حرف جنگ نباشد مبارک است خانه پدری لاله و ستاره اسکندری بر اثر بمباران تخریب شد هشدار یک کارشناس رسانه درباره بازنشر اخبار جنگی: در زمین دشمن بازی نکنید در پناه واژه‌ها | نگاهی به ادبیات جنگ و نگاهداشت حافظه جمعی سریال فلسطینی «خاک خونبار» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش ژیلا صادقی: هنر می‌تواند در جنگ برای مردم امیدبخش و آرامش‌دهنده باشد سلام نظامی یک ملت | برنامه‌ هنرمندان مشهدی در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی تابلوی عاشورایی که با شهادت، ناتمام ماند | درباره منصوره عالیخانی، اولین شهید هنرمند جنایت‌های رژیم صهیونیستی در ایران کارگردان سریال معمای شاه، اقدام جنگ‌طلبانه و منفور اخیر رژیم صهیونیستی را شدیداً محکوم کرد صنعتِ سرگرمی سوءاستفاده از تجهیزات نظامی است! اعلام آمادگی رضا رشیدپور برای اجرای برنامه در تلویزیون پاسخ گویی به افکار عمومی، رسالت خبرنگاری بحران صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ واکنش امیر جدیدی به جنایات اسرائیل: بمیرم برایت وطن + عکس جشن منتقدان سینما به تعویق افتاد «صالح بایرامی» گرافیست مطبوعاتی، در حمله اسرائیل به خاک ایران شهید شد بیانیه ۱۰۰ هنرمند پیشکسوت در پی محکومیت تجاوز اسرائیل به ایران
سرخط خبرها

آیا سریال‌های نمایش خانگی به  زور آمارهای ساختگی به مخاطب قالب می‌شوند؟

  • کد خبر: ۷۲۲۴۳
  • ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
آیا سریال‌های نمایش خانگی به  زور آمارهای ساختگی به مخاطب قالب می‌شوند؟
حاشیه ها، مصاحبه‌ها و اظهارنظر‌های تند و جنجالی و ترند روز رسانه‌ها بودن را معمولا به یک چیز مربوط می‌دانیم: تشنگی برای دیده شدن. نوید محمدزاده چند روز پیش یک استوری گذاشت که در آن نوشته بود: «چند می‌گیری تعریف کنی؟» داستان پشت این حرف‌ها چیست؟

محمدناصر حق خواه | شهرآرانیوز - حاشیه ها، مصاحبه‌ها و اظهارنظر‌های تند و جنجالی و ترند روز رسانه‌ها بودن را معمولا به یک چیز مربوط می‌دانیم: تشنگی برای دیده شدن. بازیگران، فوتبالیست‌ها و اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی که ترس ازیادرفتن یا طمع بیش ازپیش دیده شدن دارند، به طور معمول با گفتن یک حرف خلاف جریان، یا حمله به یک شخص دیگر، سعی می‌کنند که جلوی از یاد‌ها رفتنشان را بگیرند و همیشه در صدر اخبار باشند. اما وقتی یک چهره سرشناس که بدون این نوع حواشی هم در دید رسانه‌ها و مردم است و بدون نیاز به کار‌های عجیب و غریب توانسته است محبوبیت و شهرت توأمانی برای خود ایجاد کند، وارد یک جنجال رسانه‌ای می‌شود، همه چیز فرق دارد. در این مورد خاص احتمالا باید دنبال یک خبر موثق یا یک حرف دارای پشتوانه بگردیم. از سه چهار روز پیش، نوید محمدزاده، سوپراستار این سال‌های سینمای ایران، وارد جنجالی شده است که تا پیش از این از او سراغ نداشتیم.

 

نوید محمدزاده چند روز پیش یک استوری گذاشت که در آن نوشته بود: «چند می‌گیری تعریف کنی؟» او این استوری گنگ را چنددقیقه بعد پاک کرد و متنی کمی واضح تر، اما هنوز پر کنایه گذاشت: «به خاطر دوزار این قدر سطح سینما و بازیگری رو نیارین پایین. کار خوب تولید کنین، وقت بذارین، زحمت بکشین، درست کار کنین، به شعور مخاطب احترام بذارید. این قدر هزینه واسه تعریف از محصول معمولی (نهایت معمولی) خودتون نکنید.»


نوید محمدزاده در این استوری نامی از یک شخص یا مجموعه خاص نبرده بود، اما با توجه به پخش پر سر و صدا و استقبال بالا از سریال «زخم کاری» و تمجید‌ها از بازی جواد عزتی، بیشتر حدس و گمان‌ها به این سمت رفت. پس از این ۲ استوری، حواشی مجازی و جنگ بین عزتی دوست‌ها و عاشقان نوید شروع شد که با استوری تمجیدآمیز محمدزاده از عزتی ختم به خیر شد، اما این ماجرا‌های حاشیه‌ای سوژه محوری این یادداشت نیست. سوژه محوری درباره «اصل داستان» است.

 

اصل داستانی که نوید محمدزاده هم در چهارمین استوری پی در پی درباره آن نوشت: «چند میگیری تعریف کنی؟ جیره خور پلتفرم نباشید. اصل داستان رو  به بیراهه نکشونید.» با این استوری تازه یک سؤال اصلی شکل می‌گیرد: حالا که بازار سریال سازی در پلتفرم‌های اینترنتی داغ است و کارگردانان و بازیگران سرشناس سینمایی به این ماجرا روی خوش نشان داده اند و تماشاچیان این سریال‌ها هم روز به روز در حال افزایش اند، آیا کسانی برای تبلیغ سریال‌ها و بازیگران پول می‌گیرند و نقد مثبت می‌نویسند؟

 

بی شک این ادعا تا نبود مدارک و شواهد قطعی مستند نیست، اما آن چه این روز‌ها می‌بینیم این است که خیلی از سریال‌ها با وجود کیفیت پایین و نارضایتی عمومی، در خود پلتفرم تا ۹۰ درصد رضایت می‌گیرند یا بعضی صفحه‌ها پرفالوئر مجازی از برنامه یا سریالی خاص به شکلی غلوآمیزی تعریف می‌کنند. مثلا سریالی معمولی که بیشتر از ۷ یا ۸ کامنت از هر ده کامنت زیر پست‌های کارگردانش انتقاد و بدوبیراه است، رضایت بالای ۹۰ درصدی مخاطبان را در قسمت‌های اخیرش در خود پلتفرم دارد. یا برای بعضی برنامه‌های گفت وگومحور ضعیف و شکست خورده در اینستاگرام نقد‌های بلندبالای مثبت نوشته می‌شود و نویسنده از اجرای عالی مجری می‌گوید.

 

این مشاهدات را می‌توان تا حد زیادی مشکوک دانست. اما حالا ما به عنوان مخاطب اگر خواستیم سریال یا برنامه‌ای را برای تماشا انتخاب کنیم، بهترین راه چیست؟ اولین راه تماشای یکی دو قسمت از آن است. اگر وقت نداریم هم صفحه‌های مجازی معتبر سینمایی و بخش فرهنگی و سینمایی روزنامه‌ها و منتقدان سرشناسی را که اهل پول گرفتن برای نقد نیستند دنبال کنیم که کار خیلی سختی هم نیست. در مجموع چه در فضای مجازی و چه در محیط پلتفرم‌ها اگر موج عجیب و غریب تعریف یا تخریب برنامه‌ای را دیدیم یا آمار‌های عجیبی مثل پربیننده‌ترین و پر رضایت‌ترین و پربازخوردترین و... را خواستند به ضرب و زور به ما تحمیل کنند، احتمالا یک جای کار می‌لنگد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->